De vorbă cu experții EA: Interviu cu Alina Bălan, Design Thinking Expert

La EA – The Entrepreneurship Academy credem că atunci când ai alături oamenii potriviți, ai mai multe șanse să reușești. Tocmai de asta, profesorii din facultate sunt experți. Unul dintre ei este Alina Bălan, partener al companiei Design Thinking Society, care predă Value Proposition Design studenților antreprenori de anul 1 și 2. 

Cu o experiență de facilitator, workshop designer și trainer, Alina este pasionată să ajute companiile să creeze produse, servicii și procese centrate pe om. A lucrat mai bine de 14 într-unele dintre cele mai mari companii de media / branding / PR și publicitate din România, unde a creat și implementat campanii de PR / publicitate premiate și evenimente complexe atât pentru companii locale, cât și pentru unele globale.

Am vrut să vedem ce sfaturi are pentru viitorii antreprenori, așa că am stat puțin de vorbă.

Care este rolul tău în parcursul academic al studenților de la EA?

Deși unele dintre cele mai mari companii din lume, precum Apple sau Google, folosesc Design Thinking, întotdeauna am fost de părere că această metodologie este extrem de utilă pentru antreprenori, în special cei aflați la început de drum. Asta pentru că:

  • îi ajută să pună nevoile clientului în centrul business-ului pe care îl dezvoltă sau îl conduc 
  • îi învață să aibă o abordare iterativa în business, să prototipeze rapid și să testeze constant (fail fast and cheap)

Aceste două aspecte reduc semnificativ riscurile cu care se confruntă start up-urile, în special în contextul în care majoritatea eșuează pentru că nu adresează o nevoie reală.

Ce sfaturi ai avea pentru viitorii tineri antreprenori?

Pentru că sunt rezilienți by nature, din câte am observat eu în cei 4 ani petrecuți la EA, nu îmi rămâne decât să îi sfătuiesc să nu se îndrăgostească de ideile lor și să aibă mereu în minte faptul că sunt în business pentru a le face viața mai bună clienților. 

M-aș bucura să văd, de asemenea, că se gândesc la aspectul sustenabilității în fiecare pas pe care îl fac în business. Cred că este evident faptul că am trecut de mult de faza în care business-urile existau pentru a produce valoare pentru shareholderi. Știu că noua generație de antreprenori are o responsabilitate foarte mare pentru viitorul nostru și știu că nu este corect, însă sunt sigură că deciziile lor pot schimba cursul lucrurilor și am toată încrederea că vor face alegeri corecte. 

Care crezi că sunt cele mai importante calități pentru un antreprenor de succes?

Sigur că sunt trăsături comune pe care le au toți antreprenorii de succes. Există multă „literatură” pe tema asta. Și sigur că niciun business nu seamănă cu altul. Însă cred că e safe to say că în fiecare etapă a dezvoltării unui business primează anumite calități. De exemplu, în faza incipientă reziliența este esențială. 

Apoi, când începi să crești, atragerea oamenilor potriviți poate face diferența. Să știi ce să lași din mână și ce să ții la tine în continuare. Din momentul în care vorbim despre un scale up, cred că abilitatea de a avea flexibilitate mentală, de a te repoziționa (aproape) complet față de felul în care făceai lucrurile devine esențială. 

Cum identifici noi oportunități de afaceri și ce factori iei în considerare atunci când le evaluezi?

Aproape fără excepție, toate ideile de produse sau servicii noi îmi vin din interacțiunea cu oamenii pentru care vreau să creez valoare. Este imposibil să discuți cu un potențial sau actual client și să nu primești insight-uri valoroase, dacă o faci dintr-o postura de „începător” (fiind cu adevărat curios despre provocările lui). De aici până la soluție, nu mai este decât un pas. Să te întrebi „Cum aș putea să…”?:)

Care sunt principalele greșeli pe care le-ai făcut în business și ce lecții ți-ai luat din ele?

Pe lângă lucrurile evidente – cum ar fi gestionarea cash flow-ului, înțelegerea „sezonalității” care există și în servicii – cred că cea mai mare greșeală pe care am facut-o a fost că am reinventat roata de foarte multe ori în loc să creez șabloane pe care să le folosesc din nou și din nou când vedeam aceeași problemă. 

Iar asta mi-a mâncat foarte mult timp. Să faci aproape totul customizat, de fiecare dată, nu e lucru ușor: Partea bună este că toate aceste întâmplări mi-au oferit suficientă experiență încât să știu care sunt principalele provocări cu care vin clienții la mine, iar acum le pot adresa cu formate standard de workshop-uri. Faptul că nu le mai schimb constant îmi permite să le îmbunătățesc în permanență. 

Cât de important este networking-ul în lumea antreprenoriatului și ce sfaturi ai pentru construirea de relații profesionale solide?

Nu am fost niciodată omul care să schimbe cărți de vizită cu viteză la evenimente de networking. Relațiile mele sunt create în timp, cu oameni către care gravitez în mod natural, cu valori comune. 

Recent, am început să fiu mult mai activă pe LinkedIn. În ciuda faptului că am fost om de comunicare și știu cât de importantă e social media, am avut mereu o reținere în a mă „expune”. Însă, din momentul în care mi-am schimbat perspectiva și am ales să postez ce trăiesc, ce gândesc (nu să mă promovez), cu intenția de a crea valoare pentru cei care mă urmăresc, totul s-a schimbat. Mi-am dezvoltat o rețea de facilitatori internaționali cu care colaborez, am fost abordată de “first time clients” pe LinkedIn și am cunoscut mulți oameni care mi-au făcut dezvoltarea mult mai ușoară. 

Pe scurt, nimic nu bate interacțiunea umană. Însă, dacă reușești să creezi conexiuni autentice pe LinkedIn e un mare plus! 

Cum echilibrezi nevoile afacerii cu viața personală și ce strategii folosesti pentru a menține un echilibru?

James Clear are o întrebare cheie pe care o folosește pentru a face alegeri personale sau profesionale: “What am I optimizing for?”. Răspunsul meu este: flexibilitate. De când a apărut băiețelul meu în peisaj, în urma cu 6 ani, am ales sa fiu disponibilă pentru el într-o măsură foarte mare. 

Am avut, desigur, norocul să am colegi și colaboratori care mi-au respectat alegerile. Concret, îmi aleg și îmi programez proiectele în așa fel încât să fiu (aproape) 100% prezentă atât pentru clienții mei, cât și pentru familia mea. Lucrez foarte bine cu time blocks – 3 ore alocate pentru x, două pentru y. Nu cred în multi-tasking. 

Cum te menții la curent cu cele mai noi tendințe și tehnologii din industria ta și ce resurse folosești pentru informații?

O resursă extrem de valoroasă este comunitatea (de facilitatori). Foarte multă vreme am crezut că este o dovadă de slăbiciune să ceri ajutor, să întrebi când nu știi. Însă, iată, mi-au fost demontate aceste convingeri de facilitatori foarte experimentați, care fac asta constant și  m-au sfătuit de fiecare dată când am avut o provocare nouă.

Creatorii de conținut de calitate de pe LinkedIn sau podcast-urile sunt, de asemenea, resurse relevante pentru mine. În momentul de față, provocarea mea principala este să triez. Avem acces la atât de multă informație de calitate încât ne-am putea petrece toată ziua citind sau ascultând și tot nu am fi up to date. Așa că aleg my top voices și îmi focusez atenția acolo.

În final, ce sfaturi ai pentru antreprenorii care sunt la început de drum în acest domeniu?

  • Să își caute tribul. Nimic nu se compară cu puterea unei comunități.
  • Să ceară ajutor
  • Să le fie foarte clar pe cine vor să servească și să înțeleagă acele persoane la un nivel foarte profund. 
Dacă și tu visezi să ai propriul tău business într-o zi, dar nu știi de unde să începi, la EA – The Entrepreneurship Academy ești susținut de experți și profesioniști din domeniu din prima zi de facultate până în ultima. 

Aplicațiile la EA sunt deschise. Verifică AICI care este următorul deadline! 

Vrei să afli mai multe despre EA - The Entrepreneurship Academy?

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist

Partenerii noștri