Tot ce trebuie să știi despre performance marketing
Dragoș Smeu este expertul EA și fondatorul agenției de performance media Mavericks.The agency.
Cu o experiență de peste 14 ani în performance media și peste 2 milioane de euro bugete de promovare +200 de business-uri din România, Dragoș e pregătit să-ți spună cele mai importante insights din profesia lui.
Ești curios să afli mai multe? Let’s dive in!
Ne poți spune cum ai defini domeniul de performance marketing și ce te-a făcut pe tine să îl alegi?
Ca să dau o definiție mai ușoară digital aș zice campanii de promovare cu obiectiv de performanță. Iar acest obiectiv poate însemna orice de la vânzare, lead, abonat, newsletter sau o vizită de calitate pe site.
În prima agenție în care am lucrat, la Republika Interactive, am început ca orice student cu un internship în care am lucrat în aproape toate departamentele agenției Acolo am încercat și acest domeniu atunci încă foarte nou și necunoscut: performance media. De atunci, dragostea pentru acest domeniu de activitate există, rezistă și se tot dezvoltă
Despre expert
Ai o experiență de peste 14 ani în performance media, ai lucrat în multe agenții și într-un final ai construit Mavericks. De unde a pornit nevoia de a-ți dezvolta propriul business?
Nu pot spune că a fost tocmai o nevoie. Nu am un ADN tipic de antreprenor, cum văd în cazul unor studenți de la The Entrepreneurship Academy. Am avut un background foarte bun în digital marketing, pe care l-am perfecționat apoi în performance media și m-am specializat pe această nișă.Simțeam că stagnez în agenția în care lucram și că pot înota într-un acvariu mai mare. Și așa m-am aruncat în ocean cu Mavericks. The Agency. Și nu regret nimic.
Pe lângă latura de profesionist în performance media, ești foarte implicat și în zona de educație. Poți să ne spui ce te-a făcut să te alături comunității de experți de la EA?
În primul rând, pentru modelul educațional consistent pe care l-am întâlnit aici și pentru acești studenți care nu sunt doar studenți, ci sunt și antreprenori (al doilea public preferat al meu după studenți). Așadar au fost toate premisele pentru a-i putea ajuta atât cu sfaturi dar și cu informații practice cum să își pornească, îmbunătățească sau optimizeze campaniile de promovare pentru propriile business-uri.
Din 2016 și până în prezent agenția ta s-a dezvoltat foarte mult. Poți să ne spui cum ai reușit să aduci o agenție de la 0 la peste 100 de business-uri drept clienți?
Ce a fost mereu important pentru noi a fost serviciul pe care îl livrăm. Am fost și sunt mereu interesat ca o dezvoltare a agenției să nu vină și cu scăderea standardelor de calitate a serviciului pe care îl prestăm pentru clienți. Dezvoltare a fost relativ naturală asta și pentru că am încercat mereu să păstrăm aceste două lucruri în echilibru: cantitate vs. calitate.
Printre clienții cu cea mai mare vechime din agenție sunt Cărturești și Mobexpert, alături de care ne-am dezvoltat și provocat reciproc reușind mereu să aducem rezultate cât mai bune în această colaborare.
Pe lângă cele două business-uri, mai avem și primul client din agenție – este vorba de un business local, Graffiti Urban Food, în prezent un restaurant care face și delivery din Cotroceni. Spun în prezent pentru că în acești 7 ani și jumătate acest restaurant a crescut de la delivery în sector 6 și mai ales în Drumul Taberei, la un restaurant (foarte bun) în Cotroceni și să păstreze zona de delivery proprie pe o piață foarte competitivă. Ne plac business-urile mari, mature cu obiective mari de revenue și vânzări dar și cele pe care le creștem alături de antreprenori români.
Un lucru pentru care agenția ta este renumită se referă la mediul profesional diferit, în care angajații se dezvoltă profesional și personal. Suntem curioși cum reușești să creezi echipe care să performeze și să lucreze bine împreună.
Punem pe primul loc echipa și fiecare coleg din echipă pentru care construim programe de learning personalizate, beneficii dedicate învățării și motivăm dezvoltarea fiecărui coleg. Un beneficiu important ar fi al 13-lea salariu dedicat educației, unde pe parcursul anului ai un buget egal cu un salariu pentru evenimente, cursuri, cărți și orice resursă de digital marketing pe care o consideri oportună pentru tine.
Sfaturi pentru cititori
Care sunt skill-urile de care are nevoie cineva care vrea să lucreze sau să-și deschidă o afacere în digital marketing?
Deși de multe ori percepția legată de performance media este că skill-ul principal ar trebui să fie creativitatea eu aș spune că cel mai important este gândirea analitică. ai nevoie să poți să analizezi rapid un grafic, multe cifre, să-ți dai seama ce merge și ce nu merge și să iei mai departe deciziile corecte de optimizare. Altfel, fără acest skill poți fi cel mult un foarte bun implementator de campanii.
Care sunt principalele 3 lucruri pe care ar trebui să le știe un tânăr care vrea să-și deschidă o agenție de marketing sau performance media?
Că mi-am deschis propria agenție după alți 7 ani de experiență în alte 3 agenții de digital marketing. Pare ușor să îți deschizi un business de servicii dar foarte important este cum pleci, clienții pe care îi ai în portofoliu și calitatea serviciilor prestate. Iar dacă nu ai experiență în domeniu nici nu prea poți să ai un benchmark al calității muncii prestate.
Ai resurse pe care le recomanzi ambelor categorii de tineri, ca să-și dezvolte skill-urile necesare în domeniul marketingului?
O mulțime! Chiar sunt foarte multe resurse utile și la îndemână. Și anume rubrica pe care colegul meu Răzvan Cojan, coordonatorul departamentului de performance media din Mavericks o îngrijește săptămână de săptămână – AICI
Recomand oricând sunteți în pană de articole și informații despre digital marketing. Cu focus în performance media.