Cum să-ți construiești brandul personal ca antreprenor?

Indiferent de punctul în care te afli cu afacerea ta sau dacă nu ai încă o afacere, termenul de „personal branding” ar trebui să-ți fie cunoscut. Ca să-ți venim în ajutor, am rugat unul dintre studenții noștri să ne spună cum își construiește un antreprenor brand-ul personal. Robert Șușman este student în anul I la EA – The Entrepreneurship Academy și fondatorul Telos, un studio de branding și design.

Povestea studentului nostru

Robert Șușman a început să facă design de la vârsta de 13 ani, când a descoperit animația și se distra cu tot felul culori și ilustrații din pură plictiseală. La 16 ani a intrat în lumea graphic design-ului și a început să învețe mai serios care sunt principiile și regulile din spate, iar atunci a vândut și primul logo unei persoane de pe Instagram.

Fast forward 3 ani mai târziu, a fondat primul său business, Telos, în semestrul 2 din primul an de facultate.  Prin business-ul lui, Robert ajută business-urile să se poziționeze în piață drept ceva unic și diferit, prin intermediul strategiei de brand și a designului. Să vedem cum face asta!

Ce înseamnă pentru tine procesul de personal branding?

Prima oară cred că ar trebui să definim ce este un brand în sine. Pentru mine, un brand este percepția pe care cineva o are despre un produs, serviciu, organizație sau persoană. Cred că toți trebuie să înțelegem că avem un brand personal, chiar dacă suntem sau nu activi pe social media. Brandul pe care îl ai este suma părerilor pe care oamenii le au despre tine, în raport cu ce părere ai tu despre tine. Când ce cred alții despre tine este egal cu ce crezi tu despre tine, atunci poți spune că ai un brand autentic.

Cum te ajută un brand personal ca antreprenor?

Un brand personal construit cu intenție și atenție este un activ care crește în valoare de-a lungul timpului. Trăim într-o lume în care atenția pe care o avem este foarte scurtă, iar oamenii sunt obișnuiți să lucreze cu persoane pe care 1) le știu, 2) în care au încredere și 3) le plac. Un brand personal puternic te ajută să obții oportunități mult mai ușor și să deschizi mai multe uși.

Niște exemple potrivite a cum personal branding-ul îți poate propulsa business-ul sunt celebrități precum Kyle Jenner, Dwayne Johnson, Rihanna. Aceștia reușesc să vândă propriile produse audienței lor într-un mod accelerat pentru că au încrederea deja câștigată în fața targetului lor.

Care sunt cele 3 moduri simple prin care poți să-ți construiești un brand personal ca antreprenor?

Înțelege cine ești și pentru cine ești

Oamenii iubesc poveștile, de când eram mici am fost obișnuiți să ascultăm povești și să ne conectăm cu persoanele dragi care ni le spuneau. De asta trebuie să îți construiești și tu povestea într-un mod în care oamenii pot relaționa cu ea.

Nu trebuie să fii perfect, trebuie să te prezinți în modul tău și să scoți la suprafață care au fost momentele esențiale care te-au adus în punctul în care ești.

Dar, chiar mai important decât povestea este publicul cui te adresezi. Când vorbești cu toată lumea, nu vorbești cu nimeni. Mesajul tău trebuie să se ducă spre o persoană foarte specifică, cel puțin în social media, altfel riști să îți diluezi mesajul și să îngreunezi rolul oamenilor de a relaționa cu ce zici.

Fii autentic

Dacă încerci să fii cineva care nu ești, la un moment dat o să cedezi și nu o să mai fi în stare să joci un rol fals, în plus cine ar vrea să se dea drept ceva ce nu e? Dacă ești o persoană glumeață și cu energie, păstrează asta în modul în care comunici. Autenticitatea este cea mai frumoasă unealta pe care o ai, așa că păstrează vocea ta și încearcă să filtrezi tot ce știi și vrei să transmiți prin tonul tău natural.

Un alt secret care te va ajuta enorm când îți construiești brandul personal este să îți împărtășești momentele grele și greșelile în mod sincer. Cum am mai spus și sus, oamenii vor să relaționeze cu tine, vor să se vadă pe ei in povestea ta. De asta cele mai bune povești sunt cele în care te poți pune în papucii personajului principal.

Oferă valoare într-un mod consistent

Cea mai simplă, dar nu și ușoară modalitate de a crește un brand personal este prin înțelegerea principiului de a da valoare. Cu cât dai mai multă, cu atât primești în schimb mai multă încredere din partea oamenilor. Poți să dai valoare doar prin simplul fapt că ai ajutat o persoană cu un sfat în business-ul ei sau ai conectat două cunoștințe între ele. Făcând asta într-un mod consistent poți să îți clădești o reputație de încredere și să fii ajutat înapoi doar prin simplul sentiment de reciprocitate pe care oamenii îl vor avea față de tine după ce îi ajuți.

Care sunt cele 5 greșeli pe care le poate face un antreprenor ca să-și distrugă brandul personal?

Nu știe cui se adresează

Mulți antreprenori ignoră acest aspect important și de asta mesajul lor devine diluat și fără efect. Trebuie să ai o persoană clară în minte atunci când vorbești pe social media și încerci să îți prezinți informația și povestea.

Lipsa de autenticitate

Încercând să îți schimbi tonul cu care te prezinți pentru a părea o altă persoană decât ești doar o să îți dăuneze pe termen lung. Personalitatea și valorile în care crezi sunt cheia pentru a te conecta cu oameni care cred în ce crezi și tu, folosește-ți darurile.

Inconsistența

Cel mai important lucru atunci când vine vorba de crearea unui brand personal este să rămâi consistent. Trebuie să apari în fața oamenilor constant, cu același mesaj, ton și personalitate pentru a avea un impact și pentru a face treaba oamenilor de a te recunoaște mult mai ușoară. Inconsistența poate duce la confuzie și îți poate slăbi brandul.

Neglijarea dezvoltării personale

Acest aspect poate să treacă neobservat de multe ori, dar cu cât crești mai mult și aduci informații noi oamenilor cu atât o să le dai un motiv mai bun să te urmărească. Antreprenorii care nu se dezvoltă constant ajung în riscul de a stagna și a transmite aceeași informație fără să aducă ceva nou.

Arată „perfect”

Nu încerca să pari perfect. Oamenii nu vor un alt „guru” care pare să le știe pe toate, ei vor să se vadă în povestea ta și să relaționeze cu tine, de aceea încearcă constant să prezinți și părțile mai puțin frumoase din povestea ta.

Brandul personal este un „must” pentru orice antreprenor care își dorește ca afacerea lui să ajungă cunoscută și apreciată de publicul căruia i se adresează. Sperăm că sfaturile studentului nostru ți-au fost de folos.

Aplicațiile la EA sunt deschise. Verifică aici care este următorul deadline! 

Vrei să afli mai multe despre EA - The Entrepreneurship Academy?

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist

Partenerii noștri