Ce înseamnă să fii antreprenor la 19 ani?
Andreea Petcu este studentă în anul 2 la EA – The Entrepreneurship Academy și fondatoarea brandului Candy & Spice Jewelry. De la o elevă care participa la concursuri și olimpiade în liceu, la studentă cu propriul business, Andreea ne povestește ce a însemnat pentru ea să devină antreprenor la doar 19 ani.
„Parcursul meu școlar până la momentul finalizării liceului a fost plin de concursuri și olimpiade: de la matematică și biologie pană la limba engleza sau română. Participam la ele deoarece eram stârnită de curiozitate, de problemele pe care trebuia să le rezolv, de spiritul de competiție, de rezistența pe care trebuia să o antrenez și de controlul emoțiilor.”
Ai știut dintotdeauna că ai vrea să urmezi o carieră în business?
„Când eram întrebată ce vreau să ajung când mă voi face mare, nu am știut niciodată să răspund cu exactitate. Deși îmi plăceau numeroase materii, nu am vrut vreodată să activez ca medic, inginer sau în alte domenii. Tot ce știu e că adoram să găsesc probleme și să le rezolv. Adoram satisfacția pe care o aveam atunci când veneam cu o rezolvare la care cei din jurul meu nu s-au gândit. Acum îmi dau seama că eu, în sinea mea, știam de la bun început ce vreau să fac: să devin antreprenor, să caut oportunități și probleme, ca apoi sa le rezolv, să lucrez cu echipe de oameni la idei ce vor aduce valoare lumii din jurul nostru.”
Ce înseamnă pentru tine antreprenoriatul?
„Antreprenoriatul pentru mine este mai mult decât un skill pe care trebuie sa îl simți că-ți curge prin vene: este un cumul al tuturor materiilor studiate vreodată la școală, este un mix excepțional între știință și artă, este despre a avea o doză suficientă inconștinență încât să îți asumi să riști totul pentru un scop mai presus decât persoana ta, dar totuși să fii destul de realist încât să previzionezi consecințele la care te expui. Cred că antreprenoriatul este pentru cei ce simt în ei un foc, un vis suficient de puternic. care să îi determine să iasă din zona de confort, să își asume responsabilități și să încerce să facă lumea din jurul lor un loc mai bun.”
Când ți-ai deschis business-ul?
„Am avut prima inițiativă de antreprenoriat în anul 1, ”Sublime”: soluții de cadouri corporate pentru business-uri și companii. După care, in anul 2, am dat viața conceptului Candy & Spice Jewelry: bijuterii cu design contemporan ce vor adăuga strălucire oricărei ținute. Ambele businessuri pe care le-am început oferă produse și, deși sunt în industrii diferite, au pornit de la dorința mea de a aduce un plus de iubire și un strop de fericire în viața celor din jurul meu. Să îmi deschid propriul business nu a fost deloc ușor și îi admir pe toți cei care și-au luat inima în dinți și au avut curajul de a începe ceva pe cont propriu.”
Care sunt cele trei aspecte de care ai ținut cont atunci când ți-ai deschis business-ul?
„Cred că unul dintre cele mai importante aspecte în momentul în care decizi sa deschizi un business este acela de a învăța să te pui pe locul doi și de a înțelege că nu este despre ceea ce tu îți dorești, ci despre ceea ce își doresc clienții tai: de a lăsa ego-ul deoparte și percepția ca “le știi pe toate” și de a avea răbdare să îți înțelegi fiecare client în parte.
Un alt lucru pe care l-am învățat odată cu creșterea business-ului este faptul că pasiunea pe care o depui atunci când muncești va determina calitatea rezultatelor tale. Atunci când lucrezi din pasiune, rezultatele vor veni fără dar și poate, iar procesul în sine nu îl vei mai simți ca pe o corvoada. Sună clișeic, într-adevăr, dar aceasta este o lecție pe care o înveți abia după ce descoperi cât de multă împlinire îți oferă un business început din pasiune.
Al treilea aspect, poate chiar cel mai important, este mindset-ul. Cei mai mari inamici ai noștri suntem fix… noi. Noi suntem cei care ne punem piedici, cei care ne spunem că nu suntem suficient de buni, cei care considerăm că nu avem destulă expertiză sau că nu este momentul potrivit. Nimeni nu spune că este ușor să îți deschizi un business, dar dacă ai o idee în minte, atunci cu siguranță ești suficient de pregătit să începi. Cele mai valoroase lecții le înveți oricum numai prin experiența.”
Ce sfaturi ai pentru antreprenorii aflați la început de drum?
„Le-as recomanda să iasă din casă, iar când spun asta, I mean it. Antreprenoriatul presupune să stai de vorbă cu clienții tai, să le observi nevoile, să le studiezi comportamentele și, cel mai important, să înveți să le asculți problemele cu atenție. Presupune să ieși să-ți testezi ideea, să te întorci acasă și să o îmbunătățești, ca mai apoi să o testezi din nou. Este un ciclu continuu și cred că orice antreprenor trebuie să rămână suficient de modest încât să știe că întotdeauna mai este loc de optimizare. Totodată, îi încurajez să fie curioși. Curiozitatea este “o armă” foarte puternică în antreprenoriat: să citească tot ce prind în mână, să fie informați cu privire la trendurile viitoare, să își deschidă ochii la oportunități și să nu le fie frica să pună întrebări. Din curiozitatea nesaturată a oamenilor au apărut cele mai interesante invenții.”
Tu ce ți-ai fi dorit să știi înainte să-ți deschizi propriul business?
„Mi-aș fi dorit să știu să privesc fiecare fail ca pe o oportunitate de învățare. Problema la sistemul nostru de învățământ este faptul că pedepsim greșelile când, de fapt, ele sunt cele mai bune lecții pe care le putem primi vreodată. Un om care nu a greșit este un om care nu a încercat.Aș fi vrut să știu cât de multă valoare aduce o echipă de oameni într-un business. Una dintre cele mai interesante lecții pe care le-am învățat datorită modelului de studiu al facultății este că “if you want to go fast, go alone. But if you want to go far, go together”. Să lucrezi cu o echipa poate părea un proces destul de complex și obositor, dar rezultatul final datorat construirii pe multiple perspective este de excepție.”