De vorbă cu experții EA: Interviu cu Indira Abdulvoap, Sales Expert & Business Mentor
Fiecare antreprenor are nevoie de sprijin, mai ales când se află la început de drum. Studenții de la EA – The Entrepreneurship Academy primesc susținere din ziua 1 de facultate, de la experți. De exemplu, team coachii facilitează și antrenează echipele spre performanță, urmărind ca rezultat capacitatea studenților de a forma o echipă de învățare și de a se organiza în echipă. În același timp, business mentorii se asigură că ajută studenții pas cu pas să își dezvolte afacerea.
Indira Abdulvoap este Sales Expert și Business Mentor în facultatea noastră, CEO, Fondator (Exit) și Intraprenor cu peste 15 ani de experiență în strategie de afaceri, sales, leadership, creștere și comunicare. Iar din 2021 s-a alăturat comunității noastre de experți.
Pentru că vrem să afli și tu cum ajută ea studenții să învețe să-și vândă produsul sau serviciul, am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări!
Care este funcția ta?
Eu sunt un mix de funcții și de locuri. Intrapreneur mi s-a potrivit cel mai bine până acum, mă alăturam companiilor fie pentru a le conduce în drumul lor spre expansiune națională sau internațională sau pentru scalare, fie să preiau diferite direcții de dezvoltare în cadrul unei companii care voia să pivoteze sau să inoveze. Acum sunt un hands-on consultant de business și antreprenor.
Care este rolul tău în parcursul academic al studenților de la EA?
Am doua „pălării”. Una este cea de expert în sales, unde discutăm procesul de sales, rolul omului de vânzări, relationship building și persuasiune, tactici și negociere. A doua este de business mentor. Ca business mentor sunt alături de studenți în drumul lor fie de a-și căuta ideea de business, fie de a o implementa, crește sau dezvolta / pivota. Aici îmbinăm partea academică în care ne uităm la proces cu școala din teren.
Ce te-a inspirat să devii antreprenor și cum ai început în acest drum?
Când am părăsit multinaționala pe care o conduceam pentru antreprenoriat, am plecat din curiozitate, să văd dacă pot genera și pentru mine rezultate. Cursurile făcute pe parcurs (la London School of Economics, apoi MBA-ul la Maastricht School of Management) mi-au ridicat introspecții, confruntări, așa că am decis să vând business-ul și să încerc zone noi. Diversitatea, dinamismul și schimbarea keep me alive.
Care sunt principalele greșeli pe care le-ai făcut în business și ce lecții ți-ai luat din ele?
La început am vândut pe bază de entuziasm, închizând ochii la red flags. Apoi am învățat să opresc la timp pierderile sau să refuz să vând unui client.
O altă greșeală a fost că am distrus responsabilizarea și încrederea oamenilor pe care îi conduceam atunci, din nevoia mea exagerată de control. Mai târziu am învățat ce este cu adevărat leadership-ul și am văzut care sunt beneficiile lui.
Cum ajuți studenții să învețe să-și vândă produsul / serviciul?
Oamenii își dau în general seama mai târziu în proces dacă pot vinde sau nu.
La facultate combinăm partea teoretică cu studii de caz și exemple concrete din business-urile studenților. De multe ori stau 1-1 cu ei pentru a trece prin procesele lor de vânzare, de la a-i asculta cum vorbesc la telefon cu clienții, la cum compun un email sau cum gândesc trimiterea unei oferte.
Care sunt principiile de sales pe care ar trebui să le cunoască orice antreprenor aflat la început de drum?
- Oamenii fac business cu oamenii pe care-i plac.
- Dă-ți seama repede dacă poți vinde, dacă poți accepta refuzuri, cum duci respingerile, pentru că asta it can make it or break it.
- Don’t make (only) assumptions based decisions for a go to market strategy. Test. Validate.
- Relationships and networking rule the world.
- Learn fast to say no – costul pe termen scurt e mai mic decât cel pe termen mediu / lung
Pornind de la ideea că networking-ul este esențial în orice business, de câte conversații crezi că este nevoie ca să închei un deal / să faci o vânzare?
Depinde de ce anume vinzi, de industrie, de cui vinzi și timingul. Eu cred că timingul e foarte important, pentru că poate veni atât de la vânzător, cât și de la cumpărător, dar mai ales te forțează să rămâi într-o zonă de top of mind. Și asta se face prin prezență, online, events, întâlniri.
Din experiența ta, poți să ne spui ce-i face pe oameni să cumpere un produs / serviciu?
Cred că este vorba de nevoie. Nevoia este și practică, dar de cele mai multe ori emoțională. Un om va cumpăra mereu când în capul lui valoarea beneficiilor primite de la produs sau serviciu este mai mare decât costul.
Cum echilibrezi nevoile afacerii cu viața personală și ce strategii folosești pentru a menține un echilibru?
Afacerea face și ea parte tot din viața ta. Mi-am reevaluat valorile, am înțeles ce este important pentru mine și am învățat să spun „nu” lucrurilor care nu îmi aduceau valoare sau nu satisfăceau o cerință. Chiar nu există altă formulă magică decât aceea de a învăța să zici „nu e pentru mine, acum”.
În final, ce sfaturi ai pentru antreprenorii aspiranți care sunt la început de drum în acest domeniu?
- Nu există rușine.
- Nimic nu e personal.
- Observă cuvintele pe care clientul le folosește, observă comunicarea lui non-verbala ca să înțelegi nevoia lui ca individ și construiește de aici.