EA Story: Luca Știrbăț – de la student la antreprenor

Cum schimbă absolvenții noștri lumea prin business-urile lor? Luca Știrbăț face asta prin business-ul său și prin gândirea pe care a avut-o dinainte să-și deschidă propria afacere, aceea de a aduce ceva nou, de care societatea are nevoie.

Absolvent al generației 2018-2022 și fondatorul business-ului Creative Motion, Luca este o sursă de inspirație pentru noi toți. El ne-a demonstrat de la început că este motivat să reușească tot ce-și propune  pe parcursul celor patru ani de facultate.

Am stat puțin de vorbă cu el și am aflat mai multe despre povestea lui. Acum e rândul tău să-l cunoști și să te inspiri din parcursul său profesional și educațional. 

Cum ți-a venit ideea pentru business-ul tău?

Am început inițial ca o echipă de robotică, în clasa a 10-a. Ulterior s-a transformat într-o agenție de software / hardware development și acum a ajuns la forma finală, un startup studio: Creative Motion.

Poți să ne spui ce este un Startup Studio?

Un program care oferă de obicei suport și resurse pentru a lansa o nouă companie de tehnologie (din faza de idee). Pe măsură ce Studiourile construiesc startup-uri, impactul acestora se multiplică prin crearea de instrumente reutilizabile, șabloane, baze de date, tehnologie, ecosisteme și parteneri. În cazul nostru, Creative Motion este un startup studio cu focus pe industria de sustenabilitate și clean tech, format exclusiv din membrii Gen Z.

Mai multe despre modelul Creative Motion poți vedea aici:

Startup Studio Pitch

Spune-ne mai multe despre realizările business-ului tău

De-a lungul anilor (deja 8 ani), am „omorât” și vândut diverse startup-uri și idei pe care le-am executat în cadrul studio-ului. În momentul de față avem 3 la care lucrăm:

  • Cruze (Primii clienți): O aplicație de corporate carpooling. Pe scurt, vrem să rezolvăm problema traficului din metropolele Europei. Facem asta oferind premii și rewards celor care împart mașina cu colegii de serviciu când fac naveta. Corporația plătește pentru tot, angajații primesc acces gratuit la aplicația noastră de matching și beneficii. Pentru companie, avantajul principal este raportul de reducere a amprentei de carbon pe care îl oferim, bazat pe activitatea angajaților în aplicația noastră. Am lansat deja și avem 3 clienți mari, fiecare cu peste 200 de angajați.
  • ASEMBLD (prototip): Un sistem de mobilă modulară pe care o poți asambla / dezasambla în cateva minute, ca pe niste piese de Lego. Platforma este în curs de dezvoltare momentan.
  • rentlog (primii clienți): O platformă pentru chiriași și proprietari, prin care simplificăm procesul de verificare și semnare a contractelor de închiriere. Și aici platforma e deja live și o puteți folosi. Noi am reușit să dezvoltăm tot conceptul de la 0 la 1, dar acum vrem să facem un exit pe compania asta, pentru ca nu se aliniază exact cu obiectivele noastre.

 

În anii de când activăm, am cultivat și foarte mult know-how legat de startup-uri și inovație. De asta, am început să organizăm hackathon-uri pentru companii mari și corporații. În cadrul hackathon-urilor, lucrăm direct cu membrii echipei noastre (Gen Z) și angajații companiilor ca să venim împreună cu soluții noi la probleme vechi.

Pe lângă cele de mai sus, echipa noastră conduce și unul din principalele acceleratoare de business din Europa de Est: ReaktorX. Împreună cu fondul de investiții SMOK Ventures, alegem 5 startup-uri din regiune, le finanțăm cu 25.000 de euro și le ajutăm să crească în afara țării lor, cu focus particular pe Statele Unite.

Ce te-a inspirat să deschizi Creative Motion?

De când eram în liceu voiam să fac ceva care poate schimba lumea. Foarte des am auzit de la adulții din jurul meu: „Ce știi tu, ești doar un copil! Stai în școală și învață!”. Am facut exact opusul, am ieșit de pe băncile liceului și am mers să învăț mai multe despre lume. Participând la olimpiade, competiții de inovație ca Innovation Labs, Social Impact Awards, Startarium și cu o scurtă perioada de colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică (ICPE-CA), am realizat că nici măcar adulții nu știu ce fac. Așa că am strâns o gașcă super faină de tineri și ne-am apucat să reinventăm noi lumea, ca următoarea generație de inventatori.

 

Cum ai început să dezvolți afacerea ta? Ai avut nevoie de investiții inițiale?

Am avut doi investitori inițiali când am început: părinții mei, care au investit suma de 2000 euro (nici nu vreau să calculez cât au investit în educația mea înainte, suma probabil este astronomică) și Cristian Gheorghe, care a investit suma de 5.000 de euro în 2017 și deține 5% din studio-ul nostru.

Cum ai reușit să atragi clienți sau să-ți faci cunoscută afacerea?

Când funcționam pe modelul de agenție, atrageam clienți prin reputația noastra. Nu am făcut niciodată vreo campanie de advertising sau performance marketing pentru organizația noastră, dar am ajuns să lucrăm cu companii din Suedia, Latvia, Africa de Sud și Statele Unite. Toate astea datorită networking-ului (pe care îl subestimam). Aici și un mic showcase al site-urilor pe care le-am făcut (și un mic curs creat tot de noi): https://creativemotion.io/websites-showcase/

Pe modelul nou de startup studio, depinde de la startup la startup ce abordare avem, de asta și echipa mai mare cu care colaborăm.

Ce obstacole sau provocări ai întâmpinat pe parcurs și cum le-ai depășit?

M-am lovit de mai multe obstacole, cele mai grele însă au fost cele pe care mi le-am creat eu fără sa îmi dau seama. O perioadă, acum 2 ani, am luat decizii aiurea în organizație și 8 oameni au decis sa plece, toți în același timp. Și pe bună dreptate, era clar că am greșit atunci. Foarte des m-am lovit și de prejudecăți ale clienților cu care lucram, se așteptau să ne plătească mai puțin pentru că suntem tineri sau nu aveau încredere în munca noastră. Cele mai grave însă cred că au fost deciziile greșite de recrutare pe care le-am luat, care ne-au afectat pe termen lung. Ele și faptul că îmi era foarte greu să renunț la oamenii nepotriviți din echipă.

Care au fost cele mai mari realizări ale afacerii tale până acum și care sunt planurile de viitor?

Succesul îl măsurăm prin numărul de oameni pe care i-am ajutat să își schimbe viața în bine. Până acum, peste 40.000 de oameni au interacționat sau interacționează cu un produs / serviciu pe care îl oferim noi. Acum ne propunem să ridicăm o rundă de investiție de 5M de euro pentru a finanța startup-urile din studio și cele din accelerator. Vrem să creăm trei filiale noi: Una în Statele Unite, una în Olanda și una în Japonia, pentru a fi prezenți în centrele principale de inovație și creativitate ale lumii.

Ce lecții importante ai învățat din experiența de a conduce propria afacere?

  • Încrederea (în sine și în echipa de lângă tine) este un element esențial pentru bunăstarea organizației. Transparența nu este un dezavantaj, ci dezarmează teoriile și speculațiile care nu sunt binevenite. Creativitatea nu e ceva ce poți masura, dar e ceva ce poți influența prin mediul la care te expui.
  • Am învățat și cum să fiu mai atent la nevoile oamenilor din jurul meu și inclusiv la nevoile clienților. 

Ce sfaturi ai pentru alți tineri care doresc să înceapă propriile afaceri?

Începeți de la un skill. Când am început eu business-ul, știam să programez la un nivel mediu, și asta a făcut o mare diferență în call-urile de vânzare. 

 

Și motivația: dacă porniți o afacere doar pentru bani, mai bine nu o porniți. O afacere o pornești și pentru bani, dar și pentru că vrei să oferi ceva ce nu este deocamdată disponibil în societate. A fi un business-person este de fapt o muncă de serviciu în favoarea oamenilor, nu invers.

Cum a contribuit modelul educațional de la EA – The Entrepreneurship Academy la dezvoltarea și succesul afacerii tale?

Fără ocazia de a da review la ce făceam în fiecare zi la muncă alături de colegii și experții în business din facultate, probabil mi-ar fi luat încă 4 ani de zile să ajung unde sunt acum.

Există elemente specifice din cadrul facultății care au avut un impact semnificativ asupra modului în care îți conduci afacerea?

Cursurile la care am participat alături de experții în business au fost elementul cheie care mi-au deblocat învățarea și m-au ajutat să îmi extind aria de expertiză și în afara zonei tehnice / de programare. Structura de team session și de echipa a fost foarte ofertantă, puteam practic să testez în echipa de la facultate concepte pe care să le aduc în echipa din Creative Motion. Nu în ultimul rând, 24H Challenges au fost inspirația pentru hackathon-urile pe care le oferim acum și momente super intense de creativitate care m-au împins la maxim.

Vrei să afli mai multe despre realizările studenților și absolvenților EA – The Entrepreneurship Academy? Explorează pagina de AICI!
Dacă te simți inspirat și vrei să afli mai multe despre noi, atunci vezi ce evenimente pregătim în perioada următoare pentru tine, pe link-ul de AICI!

Vrei să afli mai multe despre EA - The Entrepreneurship Academy?

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist

Partenerii noștri