Cum începi o afacere cu 2.000 de lei?
Ești la liceu, dar te-ai gândit cel puțin o dată că ți-ar plăcea să ai propriul tău business și să devii independent financiar? Iar următorul lucru la care te-ai gândit apoi a fost că e aproape imposibil?
Ar trebui să știi că nu e ușor, dar nu e nici imposibil – studenții noștri sunt dovada. Te invităm să afli povestea lui Vlad Ichim, studentul nostru de anul 2 și co-fondatorul business-ului eHelper, platformă care te ajută să-ți alegi laptopul de care ai nevoie.
Cum ai venit cu ideea pentru afacerea ta?
Așa cum cele mai multe inovații apar dintr-o nevoie personală, așa a început și eHelper. Mereu am fost pasionat de tehnologie, mai ales de partea de hardware. Această pasiune m-a adus în situația de a-mi ajuta prietenii să-și aleagă device-urile. După primul an la EA – The Entrepreneurship Academy, am început să mă gândesc cum aș putea să transform această pasiune într-o afacere. Astfel, eHelper a luat naștere.
Care este serviciul pe care îl oferi și ce îl face special?
eHelper e ca un prieten super deștept care te ajută să găsești rapid gadgetul cool pe care-l cauți, fără bătăi de cap. Tu spui ce vrei și cât vrei să cheltui, iar eHelper îți arată cea mai potrivită opțiune în sub 2 minute. Fără să pierzi vremea căutând peste tot. Simplu, rapid, fără bătăi de cap.
Cum ai început să dezvolți afacerea ta? Ai avut nevoie de investiții inițiale?
Am trecut printr-un proces de design thinking, prin care am evoluat de la o idee simplă la un concept bine definit, clarificand aspectul, funcționalitatea și publicul țintă. Apoi, am început să adun echipa care va transpune acest plan în realitate.
Din punct de vedere financiar, am pornit cu 2.000 lei, folosind mai puțin de jumătate din acești bani. Am încercat să beneficiez de cât mai multe resurse prin programe pentru startup-uri, precum Microsoft for Startups sau Google for Startups pentru servicii cloud. Apoi am construit o echipă capabilă să îndeplinească toate funcțiile vitale ale afacerii, de la creare la marketing.
Care au fost cele mai mari realizări ale afacerii tale până acum?
În timp ce dezvoltam platforma, ne-am înscris la un incubator, Future Makers, la care anul trecut am fost doar spectator. Anul acesta, am ajuns să fim pe scenă, prezentând eHelper, și în final am câștigat la categoria Open Innovation și premiul de 7.500 de euro.
Ce obstacole sau provocări ai întâmpinat pe parcurs și cum le-ai depășit?
Am întâmpinat numeroase obstacole pe partea tehnică. Inițial, părea simplu, dar nu a fost așa. Ideea principală de arhitectură nu a funcționat, și astfel am fost nevoiți să ne adaptăm, să schimbăm și să construim mai multe lucruri de la zero.
Așa am ajuns la prima versiune, care nu era impresionantă; nu era conversațională, nu înțelegea bine nevoile clientului și, în esență, nu funcționa corespunzător. Ulterior, am continuat să îmbunătățim, ajungând la o soluție care chiar reușește să rezolve problema și să fie ușor de folosit.
Ce lecții importante ai învățat din experiența de a conduce propria afacere?
Chiar dacă noi suntem în industria tech, orice afacere este un people business. Trebuie să înveți să recunoști limitele propriilor tale capabilități și să știi când ai nevoie de ajutorul altora. Pe lângă aceasta, o schimbare majoră a fost în mentalitatea legată de delegare. Am trecut de la delegarea sarcinilor la delegarea deciziilor.
Ce sfaturi ai pentru alți tineri care doresc să înceapă propriile afaceri?
Cel mai bun sfat pe care îl pot oferi este să nu te aventurezi singur pe această cale. Ai nevoie de o echipă care să te ajute să-ți pui planurile în aplicare, de la care să înveți și pe care să te poți baza când ești epuizat. Da, s-ar putea să nu deții 100% din companie, dar 50% dintr-un milion este mult mai valoros decât 100% din nimic.
Care sunt planurile tale pentru viitorul afacerii? Ai în vedere noi produse / servicii sau extinderea pe alte piețe?
Avem un plan pe care îl urmăm consecvent. Vom adăuga noi facilități la eHelper, cum ar fi un ”lifetime indicator”, și vom oferi mai multe opțiuni de personalizare după ce utilizatorul a trecut prin procesul inițial, pentru a îmbunătăți experiența, păstrând totodată filozofia de simplitate. De asemenea, intenționăm să extindem gama de produse, urmărind să acoperim aproape toate produsele din categoria IT&C, de la telefoane până la banalul router.
Cum a contribuit EA – The Entrepreneurship Academy ca facultate la dezvoltarea și succesul afacerii tale?
Impactul pe care l-a avut EA a fost imens. Fără ei nu i-aș fi întâlnit pe cei trei cofondatori cu care colaborez în acest business. Alex Tudur care este colegul meu de echipa din anul 2 și se ocupă de partea de marketing, Mihnea Turloiu, care abia a intrat în primul an la EA este responsabil pentru interfața eHelper, iar Denis Marăsescu a transpus viziunea eHelper în cod și a dezvoltat platforma – el urmează sa fie student la EA – The Entrepreneurship Academy.
Pentru mine, EA reprezintă o comunitate de oameni extraordinari care sunt mereu prezenți când ai nevoie de ajutor sau doar de un sfat.