Industrii cool în care să îți deschizi un business în următorii 5 ani

Cum faci din pasiunea ta un business de succes, într-un mediu aflat în continuă schimbare?

Am discutat despre acest subiect cu Ilinca Păun, founder Bravva Angels, comunitatea care oferă programe de investiții și finanțări pentru start-upuri fondate de femei. Ilinca este cofondatoarea EA – The Entrepreneurship Academy, a cofondat și Tree House, care a fuzionat apoi cu Impact Hub și are 18 ani de activitate la Colliers International Romania, unde a fost printre altele și CEO.

1. Care sunt industriile în tendință în materie de business-uri și cum se vor dezvolta ele în următorii 5 ani

Industriile în tendință sunt cele în care s-au schimbat obiceiurile consumatorului indiferent de motiv, pentru că generează oportunități pentru servicii și produse noi, pentru că se reorganizează fluxul pe acea nevoie:

Industria de food

Industria de food are foarte multe obiceiuri noi relativ recente, cum ar fi livrarea acasă, sau produse mai sănătoase.

Industria medicală

Industria medicală primește o atenție deosebită, pe fondul crizei Covid și a preocupării pentru prevenție și o viață mai bună, la orice vârstă, dar și a apariției noului obicei de a face consultații online.

Industria de real estate

Industria de real estate este întotdeauna în tendință, fiind un element primar și prezent în viața noastră în fiecare zi – modul în care locuim sau administrăm locuința precum și locul unde muncim și de unde cumpărăm aduc oportunități pentru start ups – vrem să locuim și să muncim într-un loc mai frumos, cu mai multă flexibilitate și mai puțini bani. Cine poate oferi valoare pe acest lanț de nevoi, va avea un business bun.

Industria de servicii

Industria de servicii are câteva tendințe specifice acum: serviciile financiare – circulația banilor se face mai repede, mai descentralizat și are costuri mai mici; serviciile de digitalizare / automatizare a fluxurilor de producție, livrare, procesare, indiferent de ce anume procesezi – materie primă sau date despre oameni, bani, imobile.

2. Care sunt principalele caracteristici și provocări ale acestor industrii

  • Sunt industrii mari, de volum, extrem de ofertante prin problemele care apar.
  • Sunt industrii tradiționale, unde sunt deja afaceri mari, sunt industrii cu capitalizare enormă, în care este nevoie însă de inovație. Provocările nu țin de industrie, ci de capacitatea de predicție a adopției unei inovații, care deși servește un obicei nou, nu are încă validate toate aspectele care țin de adopție – preț, accesibilitate, competiție din partea substituenților. Airbnb a pariat pe un obicei complet nou, ca răspuns la un conflict apărut în industria hotelieră, dar a cărui adopție a fost destul de lungă, dar este acum validat și stabilizat cu toate elementele la pachet.

3. Cum faci diferența între o industrie care este profitabilă pe termen scurt și o industrie care are potențial de creștere 

  • Industriile mari sunt permanent profitabile. Diferența vine din cât durează obiceiul cel nou (aplicația ClubHouse a servit un obicei nou, necesar când oamenii stăteau mult acasă și se plictiseau, care a dispărut când criză Covid s-a diminuat, iar aplicația a avut scăderi de 60% în comunitatea de membrii).
  • În general, un obicei instalat pentru termen mai lung vine nu atât dintr-o situație de criză bruscă („m-am îmbolnăvit rău”) cât din crize ce susțin evoluția societății („vreau să trăiesc mai sănătos”). Ca exemplu, încălzirea globală aduce cu sine nevoia de energie verde, și obiceiuri cum sunt cele care țin de economia recirculară (să revând un produs la mâna a doua), și orice afacere care ne ajută să emitem mai puțin CO2, va rezista în timp mulți ani.

4. Care este pasul inițial de care trebuie să țină cont cineva care vrea să își deschidă primul business 

  • Cel mai important pas este clarificarea răspunsului la întrebarea – Care este problema concretă pe care o rezolvă produsul sau serviciul tău?
  • Confuzia este aici creată de dorința antreprenorului să dezvolte o idee care rezolvă de obicei mai multe probleme, pentru că nu ducem lipsa de ele. Însă, într-un start-up, “less is more”. Când crești și devii foarte bun și faci un lucru excelent, apreciat și plătit de clienți, apoi poți să îți propui să te uiți la lanțul de soluții pe care se așează firma ta și cauți să rezolvi și alte probleme ale clienților tăi. Iar a doua întrebare este – Cum vei face bani din asta?

5. Cum să deschizi un business dacă nu ai buget

  • Se poate începe cu puțini bani, în afaceri digitale mai ales. De exemplu: un website făcut în WordPress, cu care să testezi câteva ipoteze, să intri în contact cu clienți, să le ceri feedback despre valoarea pe care vrei să le-o oferi.
  • Mulți încep cu câteva mii de euro de la rude, prieteni, cu care construiesc un MVP – minimum viable product. Adică o versiune cu care testezi ipotezele importante pe care construiești afacerea – e nevoie de acest produs, ce preț ar plăti clienții, cum pot să ajungi la clienții potriviți, ce preferințe au.

6. Care sunt soluțiile de finanțare la care poți apela dacă vrei să îți deschizi un business 

  • Crowdfunding

Multe produse pot fi testate și finanțate prin platforme de tip crowdfunding – Kickstarter, Indiegogo. Acolo pui doar o prezentare cu visul tău, și dacă și alți oameni cred în visul tău, vei primi niște sume de bani necesare să începi producția – acolo s-au lansat foarte multe produse inovative, care au făcut lumea mai bună.

  • Business angel groups

Un pas important în finanțarea start-upului îl poți face cu un grup de business angeli – ei te vor ajută nu doar cu bani, dar și cu competențe, resurse și networkul necesar ca să vinzi. Alegerea lor e critică, bani mai găsești, dar oameni cu experiență care să te ajute fix pe modelul tău de afacere – mai puțini.

  • Venture Capital (VC)

Călătoria de finanțare poate continuă cu aportul unui fond de capital de risc numit VC (Venture Capital) care oferă finanțare și resurse pentru o creștere accelerată. Pentru banii obținuți de la business angels și VC ei vor primi acțiuni în compania respectivă.

  • Alte surse de finanțare

Când firma începe să aibă venituri stabile, se pot lua și alte tipuri de finanțare din surse clasice de tip bancă. Există de asemenea fonduri de stat sau chiar europene care se pot accesa – pentru start ups în anumite situații sau care servesc anumite nevoi sociale.

Pasul final dorit de toți antreprenorii este să își listeze compania pe bursă – și să obțină capitalizare din ce în ce mai mare, care le permite accesarea de investiții și împrumuturi bancare pentru dezvoltarea afacerii.

So, urmează-ți pasiunea, vino la EA – The Entrepreneurship Academy și fă un business de succes din ea.

Vrei să afli mai multe despre EA - The Entrepreneurship Academy?

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist

Partenerii noștri