Cum să-ți pregătești pitch-ul și să câștigi investiții pentru business-ul tău

Dacă te-ai hotărât să pornești în construirea propriului business, trebuie să știi cum să-ți pregătești pitch-ul ca să obții investițiile pentru afacerea ta.

Care este structura unui pitch?

În intro-ul pitch-ului este indicat să vorbești puțin despre tine, iar apoi să expui problema la care răspunde afacerea ta și care este mai exact soluția prin care răspunde la problemă. Urmează să prezinți potențialul de scalabilitate și piața căreia se adresează business-ul tău, competiția, modelul financiar al afacerii și spre sfârșit, să expui nevoia de finanțare.  

Am discutat despre experiența primului pitch cu Raluca Enache, Co-founder Glow2Go și absolventă EA – The Entrepreneurship Academy.  

Raluca a fondat alături de colega ei, Dana Pădurariu, platforma Glow2Go care conectează profesioniștii cu persoanele ce își doresc servicii de înfrumusețare la domiciliu. Anul acesta, fetele și-au dus start-upul la next level prin experiența de la Imperiul Leilor, iar în prezent lucrează la creșterea business-ului pe care l-au început din facultate. Let’s see how it all started chiar de la Raluca!

Povestea primului pitch

Primul pitch pe care l-am sustinut a fost când eram studentă în anul 2, la o sesiune organizată la facultate – “Investors Day”, unde au participat mai mulți investitori cunoscuți din România. Acest lucru s-a întâmplat chiar după lansarea Glow2Go, când deja începusem să avem câteva comenzi. Mi s-a părut o experiență super tare, mai ales că am reușit să obținem feedback de la mai mulți investitori în sesiunea de Q&A, feedback ce ne-a ajutat să punem bazele și mai mult la ce era Glow2Go.

Eram la început de drum și ne-am gândit că ne-ar ajuta foarte mult să ridicăm o investiție pentru scalarea mult mai rapidă a business-ului, pentru că nu aveam bugete de Marketing și nu reușeam să le aducem destule comenzi experților. Așa că am zis: „Hai să avem și experiența asta, chiar dacă suntem la început!” În principiu, a contat mult că nu ne-am lăsat demoralizate de oamenii care spuneau că nu o să funcționeze Glow2Go în România.

Cum te pregătești pentru un pitch?

Țin minte că ne-am uitat la multe structuri de pitch-uri pe net și majoritatea aveau cam 6-7 slide-uri în comun, ceea ce însemna că era chiar important să fie atinse acele aspecte. Cea mai mare bătaie de cap ne-a dat-o partea de Market Size – Mărimea Pieței, pentru că nu erau destule date pe net despre industria de beauty.

Clar aș schimba design-ul multor slide-uri și le-aș face sub altă formă, mai ales graficele și cu siguranță dacă aș da timpul înapoi nu m-aș axa atât de mult pe zona de început unde am stat ceva timp (problemă, soluție, research), ci mai degrabă aș sta pe zona de obiective, plan de extindere, pe ce vom folosi banii. Contează foarte mult cum îți dozezi timpul pe slide-uri, mai ales în pitch-urile scurte. 

Pitch by pitch you build a business

Fiecare pitch este o etapă în business-ul și dezvoltarea ta din care chiar înveți. După acea experiență în care am primit feedback de la investitori și unii au crezut, iar alții nu în Glow2Go, ne-a motivat mult mai mult să ducem business-ul la următorul nivel și să demonstrăm că putem afla răspunsurile la toate întrebările lor.

După ce am mai prins puțină tracțiune și ne-am mai dat seama cum funcționează de fapt lucrurile, am participat fizic la câteva sesiuni de pitching la Commons Accel unde emoțiile au fost x1000 față de sesiunea live. Sunt total alte senzații să îți prezinți business-ul tot într-o formă scurtă de 3-5 minute, live în fața investitorilor. Ne-am pregătit mult mai intens decât la prima noastră sesiune, pentru că de data aceasta știam ce trebuie să cuprindă un pitch și am atins toate punctele pe care ni le doream. Inclusiv graficele le-am restructurat și le-am făcut mai explicative. Normal, au fost lucruri de îmbunătățit și după acea prezentare, dar cum am zis, fiecare pitch a contat ca să ne dăm seama unde mai avem de lucrat.

Ce trebuie să știi înainte de primul pitch?

Este foarte important să te centrezi mult pe planul de creștere: unde ești acum, unde vrei să ajungi și care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi ca să ajungi acolo. Contează și povestea de început, normal, dar poate să fie spusă cât mai scurt și mai eficient.

Un alt lucru important la care se uită investitorii este Mărimea Pieței, la care trebuie să ai răspunsuri clare. Dacă nu găsești ceva concret pe net, trebuie să îți faci propriile estimări și asumpții, dar să fie și explicabile și ușor de înțeles. 

Mi-aș fi dorit să știu că investitorii „nu mă mănâncă” și dacă mă încurc nu se va întâmpla nimic. Am pus o presiune foarte mare pe mine la primele pitch-uri și am trecut printr-un carusel de emoții pentru că aveam frica constantă să nu mă încurc. Însă, chiar dacă te încurci, nu e capăt de lume, pentru că oricum oamenii din fața ta nu știu de fapt ce planificasei tu mai exact să zici. Ei aud și văd momentul de acolo, nu pregătirile și „pitch-ul perfect”. 

Ce să nu faci într-un pitch? 

În cazul prezentării, care ar trebui să conțină cât mai puțin scris pe slide, să nu fie în multe culori ca să distragă ochii oamenilor și diagramele să fie pe înțelesul tuturor. Pe lângă acest lucru, la sesiunea de Q&A este foarte important să nu pretinzi că știi anumite lucruri pe care de fapt nu le știi și să bați câmpii. Orice feedback pe care îl primești este bun, pentru că te va ajuta în dezvoltarea business-ului. 

Rolul EA – The Entrepreneurship Academy

A fost cadrul în care am putut să ne îmbunătățim sesiunile de pitching. De când am început anul 2 de facultate, am tot avut ocazii în care ne-am pregătit pentru alte sesiuni de pitching împreună cu echipa, la Team Session-uri sau chiar în cadrul anumitor cursuri.

În anul 3 am avut un curs pentru crearea unui Pitch Deck în care am aflat importanța slide-urilor și tipurile de pitching care există și chiar la final de curs am susținut un pitch. Cursul a fost susținut cu Mircea Draghici și ne-a ajutat mult feedback-ul primit din partea lui și din partea colegilor.

După, în anul 4, ne-am pregătit tot în cadrul EA – The Entrepreneurship Academy și pentru apariția la Imperiul Leilor, unde ne-am auzit pentru feedback cu mai mulți mentori. Dragoș Anastasiu ne-a susținut și un curs prin care am învățat ce înseamnă mai exact să ai servicii superioare și să îți creezi un business plan. Pe scurt, EA – The Entrepreneurship Academy a fost „playgroundul” perfect pentru dezvoltarea noastră și mereu când am cerut ajutorul unui mentor ni l-a oferit cu drag.

Am dat startul ultimei etape de admitere la EA – The Entrepreneurship Academy. So, înscrie-te până pe 8 noiembrie și hai să descoperi cum transformi o pasiune într-un business de succes, exact ca fetele de la Glow2Go. 

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist