All about the money: cum faci bani ca student sau elev

Robert Iancu este Partner & Head of Management Practice la Trend Consult Group, iar în 2021 s-a alăturat echipei de experți de la EA – The Entrepreneurship Academy, unde predă Project Management Basics.

L-am rugat să ne spună ce tips & tricks are pentru elevii și studenții care vor să se dezvolte financiar din timpul studiilor. Let’s check this out!

Despre cum să găsești oportunitățile 

Din perspectiva unui antreprenor și expert, care crezi că sunt principalele metode prin care un tânăr poate începe să câștige bani încă din timpul facultății sau a liceului?

Cred că mai important decât să se concentreze pe câștigul de bani în timpul liceului sau facultății, un tânăr ar trebui să se concentreze să construiască abilități și network. Sigur, banii sunt importanți, dar cred cu tărie că dacă în primii ani focusul e construirea unei baze solide, cu obiceiuri sănătoase, cu disciplină financiară, cu abilități de planificare și organizare, banii vor deveni ulterior doar o consecință.

Care crezi că sunt abilitățile sau competențele de care tinerii din ziua de azi vor avea nevoie ca să intre pe piața muncii?

Cred că prima pe listă ar trebui să fie abilitatea de a defini o viziune. 

Apoi, pornind de la viziune, să-și construiască misiunea. Cu alte cuvinte mai puțin corporate, primul lucru pe care un tânăr ar trebui să-l facă e să-și contureze cât mai clar visul. Cum arată lumea ideală pe care el o visează? „I have a dream” zicea Martin Luther King Jr. în 1963. Dar asta n-ar fi însemnat nimic, dacă n-ar fi urmat cineva care să spună „I have a plan to fulfil that dream”. 

Așadar, definește-ți visul, conturează-l, apoi setează obiective ambițioase dar realiste, construiește un plan și urmărește-l cu consecvență. 

Și ai răbdare! Pentru că rezultatele s-ar putea să nu apară din prima. Analizează și adaptează din mers acolo unde e nevoie. 

Cum pot tinerii să identifice și să evalueze mai ușor oportunitățile de afaceri sau de joburi care li se potrivesc?

Oportunități sunt peste tot, în orice domeniu sau zonă de interes. Atunci când ești curios, deschis, determinat și gata de treabă, pot apărea oportunități oriunde.  E important ca acele oportunități să fie aliniate cu valorile tale personale și cu preferințele tale. În cartea „Finding your element”, Sir Ken Robinson spune că noi suntem în „elementul nostru” la intersecția dintre două cadrane: Lucrurile pe care îmi place să le fac și Lucrurile la care sunt bun. Dacă dintre acestea subliniezi Lucrurile din care pot să fac bani, ai identificat oportunitățile cele mai potrivite pentru tine.

Cum pot elevii și studenții să își găsească sau să își creeze oportunități de networking?

Networkingul e cheie în succesul oricărei afaceri. Doar că în prezent noi nu ne mai putem referi la network doar în sensul clasic, câți oameni cunoști, cum arată rețeaua ta. Suntem obligați să ne uităm și la social networks. Cum arată rețelele mele sociale? Am publicul potrivit? Sunt vizibil? Sunt relevant acolo? Câți oameni ajung să știe de mine? Și dacă știu, ce știu despre mine? Ce comunic? Sunt consecvent în mesaj? E el aliniat cu direcția mea de dezvoltare? Ce oameni urmăresc? Ce conexiuni creez? Cum reușesc să stau aproape de oamenii care m-ar putea ajuta să-mi ating obiectivele? Construiește-ți o identitate clară, atât offline cât și online, iar apoi pas cu pas crește-ți rețeaua relevant, din aproape în aproape.

Must know despre salariu

Ce factori ar trebui să ia în considerare un tânăr atunci când negociază salariul sau fee-urile pentru un proiect?

Factorul cel mai important e valoarea adăugată pe care o aduce proiectul, produsul sau serviciul respectiv, în termeni de rezultat sau de impact. Nu cred că un tânăr ar trebui să aibă prețuri mai mici doar pentru că e tânăr sau la început de drum. E important ca ce livrezi să fie considerat valoros de client, iar atunci fee-ul contează mai puțin. Cu alte cuvinte, poți fi curajos și să ceri un fee mai mare, atâta timp cât e justificat de valoarea pe care o aduce proiectul respectiv. Cum se vede de la client ROI (Return On Investment).

Cred că în continuare industria Tech / Software Development o să fie în topurile de profitabilitate pentru următorii 5 ani. Din ce am observat, în special pe piața din România, încep să crească destul de mult industriile de Entertainment și Digital Marketing AI based. 

Cred în același timp că lucrurile se pot schimba destul de rapid – ce acum e foarte profitabil, în 3 ani să devină commodity, deci mass market. De aceea, agilitatea în business în următorii ani poate fi un element cheie. 

Cum faci diferența dintre o industrie care este profitabilă pe termen scurt și o industrie care are potențial de creștere?

Orice produs sau serviciu acoperă o nevoie. Pentru a ne da seama dacă produsul sau serviciul nostru poate rezista pe termen lung, e important să analizăm dacă nevoia va exista și în viitor. Și atunci m-aș concentra mai degrabă pe acoperirea nevoilor oamenilor din publicul meu țintă, decât pe produse care sunt pe val într-o anumită perioadă de timp. 

Mulți tineri spun: „ca să faci bani, ai nevoie de bani”. În ideea asta, care sunt soluțiile de finanțare la care pot apela elevii și studenții care au o idee de afacere și vor să o transforme în realitate?

E corectă afirmația. Întrebarea e de câți bani? Mulți tineri renunță imediat după această afirmație, fără să construiască un buget real. Cred că orice planificare ar trebui să pornească de la obiectiv, nu de la resursele disponibile. Abia după ce ai setat un obiectiv, ai construit un plan coerent, să te gândești la resursele necesare. Banii sunt o resursă, care poate să fie obținută în mai multe moduri – fie îi ai de la început (și e scenariul ideal), fie îi obții de la o instituție financiară sau din proiecte europene, fie de la potențiali investitori, crowdfunding, fie chiar de la clienți în precomenzi. 

Sunt o mulțime de business-uri care au pornit prezentând ideea, anunțând lansarea într-o anumită perioadă de timp, iar în acea perioadă clienții au plătit precomenzi. Astfel, business-ul a strâns sumele necesare pentru start. Diferența majoră o face abordarea. Planific pornind de la resursele pe care le am disponibile acum sau planific pornind de la ceea ce îmi doresc să obțin? În același timp, pe lângă banii pe care îi ai sau nu la început, e important să ai lângă tine oamenii potriviți care să te ajute să faci bani.

Așadar, aș reformula puțin afirmația „Ca să faci bani, ai nevoie de bani și de oamenii potriviți alături”.

Dacă și tu visezi să ai propriul tău business într-o zi, dar nu știi de unde să începi, la EA – The Entrepreneurship Academy ești susținut de experți și profesioniști din domeniu din prima zi de facultate până în ultima. 
Te simți inspirat și vrei să afli mai multe despre noi? Vezi ce evenimente pregătim în perioada următoare pentru tine, pe link-ul de AICI!

Vrei să afli mai multe despre EA - The Entrepreneurship Academy?

Vrei să afli mai multe?
Stabilește-ți o întâlnire individuală cu un Admission Specialist

Partenerii noștri